Regulamin Zespołu ds. Etyki
Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Radzyniu Podlaskim
1. Zadania Zespołu ds. Etyki
1.1. Do zadań Zespołu ds. Etyki należy w szczególności:
a) Zdefiniowanie problemów etycznych mogących wystąpić w szpitalu i określenie sposobu ich rozwiązywania w zakresie m. in.: zagadnień początku i końca życia, transplantologii, badań klinicznych, eksperymentu medycznego, praw pacjentów „specyficznych grup pacjentów” tj. dzieci, pacjentów z zaburzeniami zdrowia psychicznego, pacjentów nieprzytomnych, pacjentów w stanach terminalnych.
b) Pomoc w rozwiązywaniu dylematów natury etycznej pracownikom szpitala, pacjentom, rodzinie / opiekunom pacjenta.
1.2. Do zadań szczegółowych Zespołu ds. Etyki należy w szczególności:
a) Ochrona praw pacjentów zgodnie z zasadami etyki ogólnej oraz ustaleniami Ustawy o prawach pacjenta, Rzeczniku praw pacjenta, Ustawy o ochronie danych osobowych i Ustawy o ochronie zdrowia psychicznego.
b) Reagowanie na zgłaszane lub zaobserwowane sygnały łamania Kodeksu Etyki Lekarskiej, Kodeksu Etyki Pielęgniarki i Położnej, Kodeksu Etyki Psychologa oraz Kodeksu Etyki Pracownika Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Radzyniu Podlaskim.
c) Pomoc w rozwiązywaniu dylematów natury etycznej pracownikom SPZOZ w Radzyniu Podlaskim oraz leczącym się w szpitalu pacjentom i ich rodzinom.
d) Pomoc w rozwiązywaniu sporów i konfliktów poprzez mediacje, rzeczową dyskusję, tonowanie emocji stron.
e) Praca nad zdefiniowaniem problemów etycznych mogących pojawić się w Szpitalu, nad ich uszczegóławianiem oraz nad metodami prewencyjnymi dotyczącymi wyodrębnionych problemów etycznych.
f) Zapoznanie pracowników SPZOZ ze zdefiniowanymi przez Zespół ds. Etyki problemami etycznymi, które mogą pojawić się w Szpitalu – poprzez umieszczenie ich w systemie intranetowym i internetowym Szpitala.
g) Rozpatrywanie wniosków zgłoszonych do Zespołu ds. Etyki – w ciągu pięciu dni roboczych od daty wpłynięcia wniosku.
2. Problemy etyczne mogące wystąpić w SP ZOZ w Radzyniu Podlaskim.
Problemy etyczne zostały zdefiniowane w oparciu o regulacje prawne zawarte w pkt. 1a-1b niniejszego Regulaminu. Opis zdefiniowanych problemów etycznych stanowi załącznik nr 1.
3. Działania prewencyjne określone przez Zespół ds. Etyki
a) Organizowanie szkoleń i/lub konferencji dotyczących etycznych aspektów pracy w służbie zdrowia, Praw pacjenta w świetle Ustawy o ochronie zdrowia psychicznego.
b) Protokołowanie szkoleń i/lub konferencji zorganizowanych przez Zespół ds. Etyki oraz umożliwienie wglądu interesantom w sporządzone protokoły.
c) Współpraca z Pełnomocnikiem Praw Pacjenta SPZOZ w Radzyniu Podlaskim.
4. Procedura zgłaszania wniosku do Zespołu ds. Etyki
4.1.Zgłoszenie wniosku do rozstrzygnięcia przez Zespół ds. Etyki odbywa się poprzez:
a) przesłanie wniosku pocztą elektroniczną na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
b) złożenie wypełnionego formularza w zaklejonej kopercie do Zespołu ds. Etyki, przekazane do Sekretariatu SPZOZ w Radzyniu Podlaskim
4.2. Nie uwzględnia się zgłoszeń anonimowych. Wnioski anonimowe, bez udzielenia informacji o sposobie preferowanego kontaktu nie będą rozpatrywane.
4.3. Formularz wniosku do Zespołu ds. Etyki stanowi załącznik nr 2.
5. Kontakt z Zespołem ds. Etyki od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00 -14.00 pod wskazanymi numerami telefonów: 83/4132374, 4132234, 4132245.
6. Pełnomocnikiem Praw Pacjenta SPZOZ w Radzyniu Podlaskim jest mgr Elżbieta Juchnowicz. Kontakt z Pełnomocnikiem Praw Pacjenta od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00-14.00 pod numerem telefonu 83 /41-32-374.
Przewodnicząca: mgr Anna Skupińska
Członkowie zespołu: mgr Dorota Domańska
lek. med Maciej Rączka